titel eet je gezond?


Belegd bruin of volkorenbrood
Gevuld pittabroodje
Gevulde groenten
Tzatziki
Venkelsalade met krab
Kaassalade
Roerei met groenten
Slank slasausje

tekening lunch
Bruin of volkorenbrood met bijvoorbeeld


     
 
mager beleg: ontvette ham, kippenham, kalkoenham, rosbief, gehakte biefstuk (ook bekend als tartaar of onbereide filet américain), varkensgebraad, magere smeerkaas, magere platte kaas, cottage cheese, lightkaas, een gekookt eitje, vis (zelf gekookt of in eigen nat uit blik).

Eet altijd brood met beleg in plaats van beleg met brood. Voor een dubbele boterham volstaat enkel beleg. Dat scheelt in calorieën.

 
     


naar bovenNaar boven


Gevuld pittabroodje voor 1 persoon

Benodigdheden:

Bereiding:

Rooster het pittabroodje in de broodrooster en snijd het langs één kant open zodat je een envelop bekomt. Vul het broodje met de gekozen vulling. Wees zuinig met de dressing.
Warme champignons als vulling zijn ook lekker. Bak ze samen met een gesnipperd sjalotje, een geperst teentje knoflook en fijngesneden peterselie in een eetlepel bereidingsvet of olie.


naar bovenNaar boven


Gevulde groenten

Gevulde kerstomaatjes, witloofblaadjes of champignons

Hol enkele kerstomaatjes uit, neem enkele witloofblaadjes of gekuiste champignons. Vul ze met geitenkaas of kruidenkaas. De gevulde champignons zijn ook warm lekker.
Eet er bruin of volkorenbrood bij.

Gevulde komkommer

Schil een komkommer en snijd hem in stukken van ongeveer 5 cm dik. Haal het vruchtvlees eruit. Rol een sneetje gerookte zalm op en plaats het in een uitgehold stukje komkommer. Het kan ook met een sneetje gerookt vlees.
Eet er bruin of volkorenbrood bij.


naar bovenNaar boven


Tzatziki voor 2 personen

Benodigdheden:

Bereiding:

Was de komkommer en rasp hem met schil en al. Bestrooi dit met een weinig zout en laat de geraspte komkommer een kwartiertje uitlekken in een vergiet. Doe de platte kaas in een schaal, pers of snipper de knoflook en roer hem er samen met de olijfolie door. Breng verder op smaak met peper. Roer er de uitgelekte komkommer onder en bestrooi met de fijngeknipte munt.
Heerlijk bij tomaten- en witloofsla, maar ook als beleg op brood.


naar bovenNaar boven


Venkelsalade met krab voor 2 personen

Benodigdheden:

Voor de dressing:

Bereiding:

Was de venkel, verwijder de stronk en de steeltjes. Snijd de venkel in dunne reepjes. Was de appel, snijd hem in vier delen, verwijder het klokhuis en snijd de appel in schijfjes. Snijd of hak de krab (of surimi) fijn. Schep alle ingrediënten door elkaar en besprenkel met de dressing.


naar bovenNaar boven


Kaassalade voor 2 personen

Benodigdheden:

Voor de dressing:

Bereiding:

Was de kerstomaatjes, de sla en de paprika. Maak de paprika schoon en snijd hem in fijne reepjes. Halveer de kerstomaatjes. Je kan ze ook heel laten. Meng alle groenten in een grote kom. Giet de dressing vlak voor het serveren over de salade. Snijd de kaas in lucifers en strooi ze over de salade.


naar bovenNaar boven


Roerei met groenten voor 2 personen

Benodigdheden:

Bereiding:

Was de courgette (of de andere groenten), maak ze schoon en snijd in reepjes. Pel de ui en de knoflook en snijd ze fijn. Verhit de olie in een pan met antiaanbaklaag en bak daarin, al omscheppend, de groenten met ui en knoflook knapperig. Was intussen het bieslook en hak het fijn. Klop de eieren met de melk, peper (en zout) en de helft van het bieslook los. Giet dit mengsel over de groenten en laat het eimengsel stollen op een laag vuur. Tussendoor eventueel zachtjes roeren. Strooi vlak voor het opdienen de rest van het bieslook over het gerecht. Lekker met gemengde sla en geroosterd bruin brood.


naar bovenNaar boven


Slank slasausje voor 4 personen

Benodigdheden:

Bereiding:

Meng alles goed door elkaar.

Variaties om duimen en vingers bij af te likken


naar bovenNaar boven